Прочетен: 2002 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.03.2012 12:43
Децата не познават добре детските книжки и не проявяват интерес към четенето. Такова беше заключението след първи етап от инициативата „Приказен празник с Pom Bear” през 2009г. Няколко години по-късно нещата не са се променили. Ако запитате днес едно дете кой е любимият му герой, със съжаление ще установите, че то ще ви назове анимиран персонаж от детско филмче или предаване.
Последно и най-скорошно изследване на четенето показва покъртителни резултати що се отнася до нашите деца. Проведено от „Алфа рисърч” и Академична лига за Югоизточна Европа, в периода ноември 2009 – юли 2010 г., то е представително за пълнолетното население на страната. Данните бяха изнесени прегледно в българския ежедневник в. „Труд”. Обобщението: Българите, които не са хващали книга или са прочели до 10 книги през живота си, са 29%. Около 13% са тези, които твърдят, че са чели над 500 книги.
Що се отнася до по – младите читатели на книги, за тях е посветен специален раздел от проучването. Направеният извод е, че въпреки натиска на образователните институции върху ученици и студенти, те четат по-малко и по-рядко от останалите възрастови групи. Само 7,10% сред анкетираните ученици са посочили, че четат всеки ден, студентите - 8,60%.
За сравнение са изведени данни от проучването “Да четеш или да не четеш” („To Read or not to Read”), направено в САЩ през 2007 г. Там делът на всекидневните читатели сред 13-годишните е 30%, а на 17-годишните - 22 на сто, и то на тези, които четат за удоволствие („for fun”).
Добре е да се запитаме защо всъщност се получава така и нашите деца все по малко познават литературните герои от любимите ни книги. Отговорът е прост: те не обичат да четат, защото за тях процесът четене е свързан със сложна мисловна дейност, която лесно може да бъде заменена от света на образите на малкия, или вече големия, плазмен, екран; родителите не са положили достатъчно грижи за култивиране на трайни читателски навици у своите деца още в ранна възраст.
Социолози са категорични, че на четенето трябва да се обръща особено внимание в подходящите години. Някои твърдят, че на детето трябва да се разказват приказки още в утробата на майката. Милвайки корема си майчиният глас трябва да говори с подходяща интонация на своето бъдещо бебе, за да му изгради отношение и внимание към разказването на истории. Според специалистите четенето е едно от най-важните неща, което можете да се направи, за да се помогне на детето да достигне своя най-висок потенциал. В моментите на четене на малкото дете от книжка се осигурява ценно време за общуване между родителя и детето, но и подтиква към процес на заучаване и следване.
Детските книжки са интересни със своите илюстрации и едър шрифт. Децата обичат да слушат многократно една и съща история, за това не ги лишавайте от любимите им книжки, независимо, че най-вероятно на вас вече са ви омръзнали. Отгръщайте внимателно страниците, посочвайте с пръст текста и се старайте да четете изразително, за да превърнете четенето в забавна игра, която детето желае.
Защо е всичко това?
Първо защото децата имат нужда да опознават и придобият самочувствието, че знаят добре нещо. Освен това те изпитват несравнимо удоволствие, когато усетят, че са схванали историята и могат сами да я пресъздадат. С течение на времето те знаят коя след коя картинка следва, ще се научат да я обвързват с прочетения текст и ще развият асоциативно мислене. Когато посочвате текста това ще ги приучи в основни за четенето правила – че се чете от ляво на дясно, ще заучат думи и лесно ще започнат да ги разпознават чисто визуално. Такива деца показват по –високи резултати и в училище.
Още един ценен съвет.
Не изчерпвайте приказките само в часовете преди лягане. Превърнете целия свят на детето си в игра. Приучете го към ред и дисциплина като превърнете подреждането на играчките в игра на Пепеляшка, например, научете го на храброст и докоснете онзи тъничък момент, който се проявява при почти всички деца - страха от тъмното, като му дадете за пример силен и смел герои. Научете го да обича определени храни като изтъкнете преимуществата от похапването им ( Мечо Пух толкова много обича меда, защото е полезен; Попай става силен със спанак; в класическата приказка Пепеляшка събира леща край огнището, защото навярно много харесва такава супа, Алиса отхапва от гъбата и пораства голяма, но тук много внимавайте как ще представите червената ябълка на Снежанка (!)).
Децата обичат вниманието на родителите си и го желаят ревниво само за себе си. Ако успеете да направите четенето забавно и историите желани след време децата сами ще пожелаят да ви ги прочетат.
Тук е момента да повдигна въпроса кои всъщност са най-подходящите книжки за развиване на усет и интерес към четенето. Повечето съвременни книжки са изрисувани в стил „Дисни” и предоставят анимирани, филмови варианти на класически приказки. Това обаче може да не се окаже добър вариант за малките деца. Търсете по- скоро оригиналите на Шарл Перо, Братя Грим или приказките на Андерсен с много и различни авторови илюстрации, които са успели да уловят ценни моменти и особености на историята, детайлни са и достатъчно големи. Това прави книгата много по-привлекателна, а децата ще развият творческо мислене и въображение.
Разбира се, светът на детето не трябва да се изчерпва само и единствено с класически истории. Много и различните книжки ще разширят кръгозора му. Във вашата библиотеката отделете място за такива, които са свързани с запознаването на животни, показват всекидневни действия, книжки, с които детето ще преодолее упоритостта, агресията, мързела и ще научи повече за добротата, приятелството, отношенията между хората.
За да не бъда голословна ще спомена най-добрите, до които аз самата съм се докосвала и съм виждала на пазара.
Мечо Пух е прекрасна история за приятелството.
Поредицата „Вълшебен свят” представя 366 истории за всеки ден. С невероятния текст и вълшебните илюстрации ще заплени всяко дете. „Пътешествията на Незнайко” пък ще разпали въображението със своите невероятни приключения.
Илюстрованата „Алиса в страната на чудесата” е подходяща за всяка възраст.
А за малко по-големите комплектът „Моята библиотека” от поредицата „Заедно в четенето” подготвя превръщането на детето от слушател в четец.
Забавлявайте се и вие, родители, с любимите истории на вашите деца!
Методика „Скала за училищна (изпитна) тр...
Изследване на мисловни операции – обобща...